sâmbătă, 6 aprilie 2013

A citi = A supravieţui?

   Nu am mai postat de mult. Ei bine, revin pentru a îmi anunţa participarea la formidabilul concurs gândit şi organizat de librăria online Libris. Nu uitaţi, comandaţi, comandaţi, comandaţi cât mai multe cărţi online de la cea mai serioasă librărie online din ţară. Îmi ţineţi pumnii, da?




A citi =A supravieţui?


   Nu ştiu ce înseamnă pentru voi, ce emoţii, ce trăiri declanşează acest cuvânt care, pentru mulţi, nu are nicio însemnătate emoţională. Până de curând, mai exact până să descopăr ideea fantastică a acestui concurs superb, ştiam despre sufletul meu că trepidează de fiecare dată când un membru al familiei sau o cunoştinţă, puţin influenţată dedragostea pe care o port pentru lectură, zi de zi, , îmi spune că a citit cu drag o anumită carte şi este extaziată la gândul că ar putea schimba impresii cu cineva. În 10 fragmente voi încerca să exprim plăcerea pe care mi-o provoacă lectura, dar şi motivele ce mă stimulează să mă declar o iubitoare a literaturii.

1. Un motiv important, în ultimul timp a fost exteriorizarea. Am încercat să mă îndepărtez cât mai mult de viaţa reală : de ce oamenii nu pot pur şi simplu să trăiasca aidoma personajelor din cărţile cu poveşti? De ce oare nu putem măcar să sperăm într-o viaţă fără de sfârşit, plină de fericire, într-o poveste de iubire cum numai în romanele de dragoste găseşti, de ce nu putem aspira la o viaţă cu care să ne mândrim, în care să ne îndeplinim cele mai puerile şi infantile dorinţe? De aici vine şi ideea de A CITI = A SUPRAVIEŢUI. Cum situaţia actuală a vieţii mele personale trece de limitele de ruşine ale degradării psihice, precedată de un deces, cu urmările unei familii dezbinate, lectura reprezintă un mod de relaxare fizică, dar mai ales psihică. Aşadar, cartea este un tainic confesor, un amic înţelegător, un profesor exigent. Dacă nu ai citit nici măcar o carte, poţi spune că ai trăit degeaba. O carte este cea mai secretă cheie către sufletul unui om. Odată găsită, toate cunoştinţele merită asimilate. Astfel, vei putea spune că ai avut o viaţă veşnică, în care te-ai luptat şi ai copilărit cu zmeii lui Ispirescu şi cu aventurile fraţilor Grimm, cu subtilele mesaje înţelepte ale lui Andersen şi Creangă, ai crescut cu vampirii lui Stoker şi ai lui Anne Rice, te-ai dezvoltat emoţional cu poveştile de dragoste ale lui Nicholas Sparks şi te-ai maturizat şi împlinit alături de Dickens, Kafka, surorile Brönte şi alţi mari scriitori ai epocilor precedente.

2.   Întotdeauna am fost plăcut surprinsă de larga varietate de genuri literare : de la aventură la dramă, mister, science fiction, istorice şi nenumărate alte categorii. Fascinată încă de la vârsta de 4 ani de încântătoarea poveste a lui Charles Perrault, "Barbă Albastră", care de altfel mi-a călăuzit paşii literă cu literă până la îndeplinirea visului măreţ de a învăţa să îmi citesc singură povestea preferată, am descoperit încă de atunci multitudinea genurilor, încurajată de părinţi şi de uriaşa lor bibliotecă. Mami, tati, fără voi aş fi fost o persoană ignorantă.

3.   De ce citesc? Pentru că prin simpla mea pasiune pentru lectură, prin dragul meu blog şi prin scumpa mea colegă bloggeriţă, prin muncă şi perseverenţă reuşesc să interacţionez cu mulţi oameni care manifestă o dragoste nemăsurată  pentru cărţi, asemenea.mie. O recenzie, un comentariu, o părere pot face totul posibil. Vă spun din experienţa mea de blogger că veţi fi, din păcate, aspru criticaţi de persoanele din jurul vostru care au cunoştinţe reduse de cultură generală. Totuşi, try, try, try! Cea mai mare satisfacţie şi cea mai fericită experienţă, în ciuda neplăcerilor a fost însă schimbul de păreri şi de impresii cu minunata mea colegă, prietenă, soră - Oana, dar şi cu ceilalţi prieteni din toate colţurile lumii. Îi mulţumesc lui Dumnezeu pentru şansa oferită.

4.  Un alt motiv pentru care citesc este pentru că asta mă face fericită, dar mai ales diferită. Spre deosebire de oamenii din ziua de azi, captaţi de gânduri negre, stres, oboseală şi griji, să fiu copil este încă un avantaj şi o sursă de timp liber de care trebuie să profit într-un mod constructiv. Astfel, fiind încă de mică înconjurată de cărţi, mi-am croit drumul mai departe tot alături de micuţii şi dragii mei prieteni. Adesea, îmi aud colegii, prietenii sau pur şi simplu oamenii care trec pe stradă vorbind despre filme şi seriale bazate pe cărţi. Nu de multe ori, am fost încurajată de colegi să vizualizez serialul în loc să citesc cartea. De fiecare dată. le răspund sincer că o carte, pentru mine, reprezintă mai mult decât un film. Aşadar, prefer să citesc cartea şi abia apoi mă încumet să mă uit la film.
5. Mirosul specific al unei cărţi noi este de obicei cel care mă îmbie şi mă încurajează să citesc o anumită operă. Vă spun un mic secret. De fiecare dată, înainte să citesc ceva nou, mai întâi privesc câteva minute coperta, fiecare colţ al acesteia, apoi o deschid uşor şi o miros. Mirosul unei cărţi este divin. Odată mirosită, pofta de lectură este din ce în ce mai mare. 

6. După cum spunea Andre Maurois, "Civilizaţia noastră este suma conştiinţelor şi amintirilor acumulate de generaţiile care ne-au precedat". Aşadar, o carte reprezintă istoria unui om, istoria unei populaţii, răspunsul la cele mai aprige întrebări ale omenirii. Istoria se scrie chiar şi acum, când vă scriu eu. Ei bine, chiar dacă nu o scriu pe hârtie, sper că va rămâne amintire civilizaţiilor următoare. Cartea devine un mesager al omenirii. Tudor Arghezi spunea: "Cartea mea-i, fiule, o treaptă. Aşeaz-o cu credinţă căpătâi." Aşadar, cartea este o treaptă spre cunoaşterea de sine şi spre cunoaşterea tainelor ce ne frământă.

7.  Citesc pentru că pot. Ce pot? Să demonstrez că se poate citi. Atâta timp cât Dumnezeu mi-a dat ochi şi vedere şi posibilitate, accept să mă folosesc de toate acestea pentru a mă împlini ca om. Nu citesc pentru publicitate, popularitate, o anumită recunoaştere a propriei mele fiinţe : citesc pentru mine, pentru că îmi place şi pentru că mă ajută. De câte ori oare nu am învăţat câte ceva din fiecare volum şi de câte ori nu am izbândit în viaţă transpunându-mă într-o situaţie similară a eroilor şi eroinelor mele?

8. Pentru că, atunci când eram mică, atât de mică încât nici nu mă puteam vedea în oglindă, speram să am o viaţă perfectă, aidoma prinţeselor din lecturile copilăriei : Cenuşăreasa, Frumoasa din Pădurea Adormită, Albă ca Zăpada etc. Am crescut. Cu timpul, am aflat şi am conştientizat că lecturile copilăriei sunt menite să convingă prichindeii că există viaţa perfectă. Cu timpul, am aflat că nu se poate. Totuşi, întotdeauna mă reîntorc la fascinantele poveşti pe care mama mi le spunea, seară de seară, în frageda pruncie. Magie, nimic altceva.

9. Indiferent de locul în care trăieşti, o bibliotecă pentru un cititor este un lăcaş sfânt. Chiar dacă nu este bine dotată, chiar dacă bibliotecara are o faţă acră, mediul este formidabil.

10. Un om care citeşte nu este niciodată singur. De ce? Pentru că întotdeauna o să fie prea absorbit de poveste, îşi va face prieteni de nădejde în personajele şi protagoniştii volumului şi vor uita de toate neajunsurile vieţii de zi cu zi.


Prietena voastră...



42 de comentarii:

  1. ai foarte mare dreptate si pentru mine este la fel A CITI = A SUPRAVIEŢUI....

    RăspundețiȘtergere
  2. Oh, da! Noi de mici visam sa calatorim spre bal intr-o caleasca sclipitoare, sa intalnim printul perfect si sa avem o nunta ca in povesti sau sa traim intr-un castel grandios. Asta este frummusetea lecturii, iti ofera libertatea de a visa si a ravni oricat, fara vreo asteptare, doar de dragul bunei stari.
    Multa bafta, dear! :*

    RăspundețiȘtergere
  3. vad ca multe bloguri participa la acest concurs sseexxxyyy =)))
    da e bine :D daca dau carti
    in orice caz sper sa castigi pentru ca imi plac enorm de mult motivele tale :D
    succes faiiiinnn >:D<

    RăspundețiȘtergere
  4. macar de ai reusi prin aceasta postare sa convingi lumea sa citeasca mai mult...
    anyway, felicitari pt toata munca depusa in scrierea acestei postari.

    RăspundețiȘtergere
  5. Foarte frumoasa postare :) Mult succes iti urez! >:D< :)

    RăspundețiȘtergere
  6. waha! Irina, eram sigur că o să faci un post grozav, nici nu îmi imaginam altceva! Ei bine, sper să ai cât mai multe comentarii şi să câştigi! :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Intr-adevar, a citi inseamna a supravietui unei lumi care ne ofera in mare parte doar superficialitate....chiar daca nu prea am timp liber, continui sa citesc carti de orice fel pentru ca aceste carti fac parte din mine.
    Minutata postare. Imi place foarte mult!
    Felicitarile mele!!!
    Te poop cu drag! >:D<

    RăspundețiȘtergere
  8. Mult succes,Irina ! Ai pus suflet in postarea asta :* .Felicitari !

    RăspundețiȘtergere
  9. Da, ei bine..asa este. Nu e zi in care sa nu discuti cu cineva, la scoala, despre vreo carte. Felicitari pentru postare, e sclipitoare.

    ~o colega..

    RăspundețiȘtergere
  10. Se vede ca ai pus mult suflet in ce ai scris.Multa bafta!!

    RăspundețiȘtergere
  11. Foarte frumos articolul tau :*:*:*
    Felicitari pentru el!
    Mult succes!

    RăspundețiȘtergere
  12. Succes, Iri! Stii ca intotdeauna iti voi sustine visele..
    Mami.

    RăspundețiȘtergere
  13. Imi place foarte mult articolul tau. Citind punctul 4 mi-am adus aminte de o intamplare din clasa a 12-a. Dupa ce am citit cartea Morometii, am incercat sa vad si filmul si nu am rezistat mai mult de 10 minute. Este ingrozitor de plictisitor si cartea este de o mie de ori mai buna. Una este sa citesti tu si sa iti imaginezi anumite lucruri si alta este sa procesezi viziunea altcuiva (a regiozorului) asupra povestii. Felicitari! Ai facut o treaba foarte buna. Mult succes in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  14. Bravo, Kyk's. Nu trece nici macar o zi in care sa nu imi vorbesti despre o anumita carte, despre personaje, despre lectura. Acesta este motivul pentru care iti promovez postarea : stiu ca pui suflet in tot ce faci, de la fiecare postare la fiecare replica constructiva. Multumesc pentru ca m-ai initial in luma cartilor. :*

    RăspundețiȘtergere
  15. Imi place mult postarea ta . Adevarat,inca de mici toti ne dorim sa ne gasim un print si sa traim o viata perfecta. Bine punctat. Succes!

    RăspundețiȘtergere
  16. Felicitari pentru postare. Foarte frumos punctat. Succes!

    RăspundețiȘtergere
  17. Esti cu siguranta cea mai infocata cititoare pe care mi-a fost dat sa o cunosc. :)) Chiar daca eu nu ma omor cu cititul, mi-a placut postarea ta si apreciez ce faci..

    RăspundețiȘtergere
  18. Admir foarte mult Libris pentru ca a propus aceasta tema inspre discutie. Este un subiect vast, care poate fi discutat pana la adanci batraneti. Frumoasa postare si iti doresc multa bafta!

    RăspundețiȘtergere
  19. Succes la concurs!
    Am citit câteva articole pentru acest concurs. Unele m-au băgat în ceață, deși sunt dependentă de cărți, altele mi-au părut ușor pe lângă subiect, dar îmi place cum ai scris tu. E atât de diferit de ce am scris eu și totuși mă regăsesc în cuvintele tale la fel de mult ca în propriile mele cuvinte.
    Bine, recunosc, eu când eram mică nu visam să fiu vreo cenușăreasă, ci vreo luptătoare :))
    Nu am început cu barbă albastră. Îmi amintesc că îmi citea mama o poveste cu un anume Emilian și nu mai știu care trebuia să-și recupereze nevasta de i-o furase regele, iar prima poveste citită de mine era una cu muuuulte poze, puțin scris și ceva cu vestul sălbatic și niște căutători de aur

    RăspundețiȘtergere
  20. Frumos. Ma regasesc total in cuvintele tale..

    RăspundețiȘtergere
  21. In cazul meu, tu, Irina, chiar esti cea care m-a incurajat sa citesc. De fiecare data am venit la tine - si bineinteles mi-ai imprumutat tone de carti- si am dschimbat impresii.Succes!

    RăspundețiȘtergere
  22. mult succes, Irina, si sper sa reusesti, sa ai un motivc de bucurie dupa suferinta pe care ai suferit-o, desi stiai ca se va intampla..sper ca ranile tale si ale familiei sa se inchida, si sper sa te ajute mult cartile sa te lecuiesti

    RăspundețiȘtergere
  23. succes la concurs. imi place motivul tau nr 6 ai dreptate;) te rog sa imi lasi si mie un comentariu aici: http://quietreadin.blogspot.ro/2013/04/de-ce-citesc.html

    RăspundețiȘtergere
  24. Simplu şi la obiect :o3 nu multă lume poate să scrie aşa cum ai făcut-o tu, chiar e special. maniera în care ai vorbit din inimă, a fost wow :o3 super, mi-ai dat fiori pe şira spinării. felicitări!!

    RăspundețiȘtergere
  25. Foarte frumos scria, adevarat si intr-un fel emotionant (cel putin pentru mine). Succes!

    RăspundețiȘtergere
  26. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  27. Frumos articol!Te astept si la postarea mea cu un comentariu...
    http://dragoshangelforabook.blogspot.ro/2013/04/de-ce-citesc.html

    RăspundețiȘtergere
  28. Foarte frumos articolul! Mult succes!

    RăspundețiȘtergere
  29. Sper sa reusim prin toate aceste articole sa atragem lumea catre citit. Imi plac motivele tale. Succes!

    RăspundețiȘtergere
  30. Mi-au placut motivele tale foarte mult! Ma regasesc in cateva dintre ele si pt asta multumesc :)

    Si eu particip, gasesti adresa AICI, dar nu este nevoie sa comentezi decat daca simti ca vrei sa faci asta :)

    RăspundețiȘtergere
  31. frumos Irinna >:D<.
    daca eram un "necititor", clar ma apucam de citit dupa articolul acesta.
    succes:*

    RăspundețiȘtergere
  32. Felicitari pentru articol! Mult succes! :*

    RăspundețiȘtergere
  33. Cred ca articolul tau ar trebui inserat intr-un manual de romana! Ai convinge o multime de tineri sa se apuce de citit:) Felicitari si mult succes!

    RăspundețiȘtergere
  34. Oh, Irinna, știi că și eu am obiceiul să miros cărțile?? Mi se pare așa... suprem, nici nu pot descrie în cuvinte senzația pe care o am în clipa aia. Mă bucur să văd că suntem de aceeași parte a baricadei!!! :X
    Și da, când eram foarte, foarte micuță și citeam fel și fel de povești și basme cu prinți și prințese, îmi imaginam că așa va fi și viața, dar acum am crescut și mi-am dat seama că lumea asta, a noastră, cea în care trăim, nu e lumea de basm pe care am cunoscut-o atunci. Însă, chiar dacă nu e materială, ea există. Va exista mereu!
    Felicitări și mult succes!
    ”May the odds be ever in your favor!”

    RăspundețiȘtergere
  35. ”Un om care citeşte nu este niciodată singur” - asa e, cum sa fii singur cand esti inconjurat/a de atatea: personaje, situatii, lumi, epoci diferite. Foarte frumos scris!

    RăspundețiȘtergere
  36. Mi-a placut foarte mult motivul 5. Poate pare absurd, dar cred ca majoritatea cititorilor cand intra intr-o librarie sau biblioteca, mirosul de carti ne relaxeaza si ne face sa ne simtim ca acasa. Eu una asta simt. Ai scris foarte frumos totul. Succes in continuare si sper sa revi si la mine cu un comentariu :P - http://walking-on-letters.blogspot.ro/2013/04/jocul-de-ce-citim.html
    Take care,
    Alexya

    RăspundețiȘtergere
  37. Atata timp cat o sa gasesc carti care mi se potrivesc, cititlul este o placere de care nu ma pot desparti.
    De multe ori uit de multe alte lucruri cand ma pierd printre pagini.
    Este o placere vinovata, dar nu se compara nimic, cu senzatia pe care ti-o lasa o poveste buna.
    Un articol frumos.
    Mi-ar face o mare placere sa aflu si eu parerea ta.
    http://cartinemuritoare.wordpress.com/2013/04/15/de-ce-citesc/

    RăspundețiȘtergere
  38. Iubesc citatul: Civilizaţia noastră este suma conştiinţelor şi amintirilor acumulate de generaţiile care ne-au precedat. E aşa de adevărat, cred că tot ce facem noi acum se transmite mai departe şi dacă noi nu dăm un exemplu pozitiv, atunci cine?

    RăspundețiȘtergere
  39. Lectura unei carti poti sa o simti ca pe o atingere diafana, plina de senzualitate, care te invaluie usor si apoi pune stapanire pe toata fiinta ta, facandu-te rob pe veci...
    Probabil exagerez, dar legatura dintre un om si o carte trebuie sa fie profunda, pentru ca fiecare sa-l innobileze pe celalalt.
    Ne-ai prezentat minunat motivele pe care le simti vis-s-vis de citit si cred ca astfel poti sa supravietuiesti intr-o lume oarba sau cruda.

    RăspundețiȘtergere

Şi eu vă citesc! :)